• نوین سبک ساز سبلان

بحران آب و مهاجرت جوانان؛ چالش های پیش روی روستاهای سرعین

 

به گزارش روابط عمومی شرکت نوین سبک ساز سبلان آراکس، مراسم گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر در محل فرمانداری سرعین برگزار شد.

 

در این مراسم باقر باقرزاده فرماندار سرعین گفت: روستائیان و عشایر برخلاف نسبت جمعیتی پایین، نقش مهمی در امنیت، اقتصاد و استقلال کشور ایفا می کنند.

وی ارائه خدمات به این قشر از جامعه را از جمله دغدغه های مهم عنوان کرد و افزود: ایجاد نمایشگاه عشایری، خریداری محصولات عشایر به قیمت عادلانه، تامین منابع اعتباری از ظرفیت ملی و نمایندگان در جهت بهسازی راه های عشایری و تامین آب آشامیدنی و دیگر ملزومات مورد نیاز برای این قشر زحمتکش باید در اولویت باشد.

فرماندار سرعین بر ضرورت سرمایه گذاری در مناطق روستایی و عشایری تاکید کرد و افزود: وجود سرمایه گذارانی همچون مجموعه آراکس، می تواند در مهاجرت معکوس جوانان نقش بسزایی داشته باشد.

در این مراسم مجید احدی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ آراکس، با تبریک روز ملی روستا و عشایر گفت: این روز فرصتی مناسب برای تقدیر از زحمات و تلاش های روستاییان و عشایر در تامین مواد غذایی و حفظ فرهنگ و آداب و رسوم بومی کشور است.

وی بحران آب و مهاجرت جوانان را چالش های پیش رو این مناطق عنوان و بر لزوم برنامه ریزی دقیق و مدیریت منابع تاکید کرد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ آراکس با بیان اینکه تغییر و بازگشت به الگوی های کشت سنتی و اصلاح بذور قابل کشت با اقلیم اردبیل، می تواند به بهبود وضعیت کشاورزی کمک کند گفت: صنعتی سازی در حوزه کشاورزی و احداث گلخانه های کشت محصولات کشاورزی و گل و گیاه و مرغداری های صنعتی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی می تواند مهاجرت معکوس و جلوگیری از پیر شدن جامعه منجر شود.

احدی همچنین به وضعیت خاک و آب های زیرزمینی در منطقه سرعین اشاره کرد و گفت: با وجود وضعیت خوب آب های زیرزمینی، اگر این آب ها درست هدایت نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: با بازگشت به الگوی کشت سنتی و توجه به کاشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند، می توان خطر بحران آب را کاهش داد.

در پایان مراسم از مجید احدی رئیس هیئت مدیره هلدینگ آراکس تجلیل بعمل آمد.